Ana içeriğe atla
Önemli bildirim!

Emzirme, bebeklerin sağlıklı büyümesi ve gelişimi için en iyi beslenme yöntemidir. Altı ay boyunca sadece emzirme, bebekleri beslemenin en ideal yoludur. Altı ayın ardından bebekler takviye gıda almaya başlamalı ancak iki yıl veya daha uzun süreyle anne sütü emmeye devam etmelidir. Annenin iyi beslenmesi, anne sütünün yeterli miktarda ve kalitede olmaya devam etmesine yardımcı olur. Gereksiz yere kısmen veya tamamen biberona ya da diğer takviye gıdalara ve içeceklere geçilmesi, emzirme üzerinde geri dönüşü olmayan olumsuz bir etkiye neden olabilir. Anne sütünün ikamelerini kullanmaya karar vermeden önce veya emzirmekte güçlük yaşıyorsanız doktorunuza danışın ve sosyal ve finansal sonuçları göz önünde bulundurun. Yanlış veya gereksiz kullanım sağlık tehdidine neden olabileceği için anne sütü ikameleri veya diğer takviye gıdalar ve içeceklerin kullanım, hazırlama ve saklama talimatlarını dikkatlice uygulayın.

12 good habits

Anne adayları için on iki iyi alışkanlık

Hamilelik sırasında sağlıklı bir bebek beslemenin püf noktaları nelerdir? Aşağıdaki günlük alışkanlıklara bağlı kalırsanız, hamilelik süresi boyunca kendinizi rahat hissedebilir, sağlıklı ve sevimli bir bebek dünyaya getirebilirsiniz.

Kilo vermeyi denemeyiniz ve aşırı kilo da almayınız
Neden?
Hamilelik dönemi kilo vermek için uygun bir zaman değildir. Anne adayları az yemek yiyerek vücut hatlarını korumaya çalışırlarsa cenin de gerektiği gibi dengeli beslenemez. Ayrıca annenin doğal savunma sistemi yeteri kadar güçlü değilse, anne gribe kolay yakalanabilir ve çocuğunun sağlığına zarar verebilir.

Nasıl?
Jinekologlara göre vücut ağırlığınızı kontrol etmek için en iyi yöntem, hamilelikten önce kilonuzu istenilen kilo aralığında tutmaktır. Hamilelik sırasında fazla kilo alan anneler, diyetinizi yüksek kalori ve yüksek yağ oranı içeren gıdaları azaltarak ve meyve ve sebze tüketimini arttırarak yeniden ayarlamayı deneyiniz. Fazla kilo, yüksek tansiyona, gebeliğe bağlı şeker hastalığına ve hamilelikle ilgili diğer başka komplikasyonlara neden olur. Bununla beraber anne adaylarına, güvenli olmayan yöntemleri kullanarak kilo vermektense profesyonel diyetisyenlerden tavsiye almaları önerilir.1

Daha aktif olunuz
Neden?
Hamilelik esnasında olması gereken miktarda aktivite ve egzersiz olmadan metabolizmanız yavaşlayabilir, dayanıklılığınız azalabilir ve kalorileriniz yakılmaz. Bütün bunlar zamanla kilo artışına neden olur. Jinekologlar yeterli egzersizin anne adaylarının kalp ve damar işlevlerini ve kas gücünü arttıracağına, aynı zamanda cenine de faydalı olacağına inanmaktadırlar.

Nasıl?
Belli hastalıklarınız olmadığını sürece her gün yürüme ve esneme hareketleri gibi basit egzersizler yapmanız en iyisidir. Ayrıca hamile kadınlara yönelik spor yaptıran koçlardan yardım isteyebilir veya yüzme, yoga ya da dans gibi çeşitli aktivitelere katılabilirsiniz.

Kapasitenizden fazla çalışmayınız
Neden?
Eğer anne karnında rahatsızlık veya gerginlik hissederse, hemen yatakta istirahat etmelidir. Herhangi bir kanama veya rahim kasılması durumunda derhal tıbbi yardım istemelidir. Anneler hamilelik süresince fiziksel yorgunluğun yanı sıra, zihinsel bitkinliğin de (örn.: iş stresinden) farkında olmalıdır. Bu durumun üstesinden gelebilmek için zamanında mola verilmesi ve bu dönemde istek ve beklentilerin düşürülmesi gereklidir. 

Nasıl?
Eğer anne karnında rahatsızlık veya gerginlik hissederse, hemen yatakta istirahat etmelidir. Herhangi bir kanama veya rahim kasılması durumunda derhal tıbbi yardım istemelidir. Anneler hamilelik süresince fiziksel yorgunluğun yanı sıra, zihinsel bitkinliğin de (örn.: iş stresinden) farkında olmalıdır. Bu durumun üstesinden gelebilmek için zamanında mola verilmesi ve bu dönemde istek ve beklentilerin düşürülmesi gereklidir.

Ruh halinizi olumlu tutunuz
Neden?
Doktorlara göre huzurlu ve mutlu ruh hali, anne adaylarının bedenen sağlıklı ve kuvvetli hissetmelerine yardımcı olur. Buna karşıt olarak,eğer anneler duygusallaşır ve heyecanlanırlarsa kalp atışları hızlanır ve kan dolaşımları düzensizleşir. Her iki durum da cenini dolaylı olarak etkiler.

Nasıl?
Gittikçe daha fazla kişi doğum öncesi bakımı önemli buldukça, konunun uzmanları bize gelecek olan küçüğü beklerken, annenin olumlu ruh halini korumanın sorunsuz bir hamilelik ve doğum sağlamasına yardımcı olacağını bildirmektedirler. Dünyaya gelecek çocuğunuz da bu şekilde sağlıklı ve daha iyi huylu olacaktır.

Sigara ve alkolden kaçınınız
Neden?
Anne adayları için sigara ve alkol kesinlikle yasaktır. Bunun nedeni sigara dumanını içe çekmenin, düşük kilolu bebek, erken doğum, ölü doğum gibi başka istenmeyen sonuçlara yol açmasıdır. Alkol ise ceninin büyümesinde gecikmeye, merkezi sinir sisteminin normal dışı gelişimine ve fiziksel deformasyona neden olabilmektedir.

Nasıl?
Sigara ve alkol kullanan annelerin hamilelik boyunca bu alışkanlıkları bırakmaları gerekir. Mümkün olabildiğince pasif içicilikten yani sigara dumanından da uzak durulmalıdır. Birçoğumuz kahve veya çayı severiz, ancak bunlar da ceninde huzursuzluk gibi olumsuz sonuçları beraberinde getirebilir. Bu nedenle bu içeceklerden de uzak durmak en doğrusudur.

Kabızlığı önlemek için bol bol meyve ve sebze yiyiniz
Neden?
Hamile kadınların en çok yaşadıkları sorunlardan biri kabızlıktır. Bunun en büyük nedenlerinden biri genişleyen rahminizin bağırsaklarınıza yaptığı basınçtır çünkü bu durum bağırsak hareketlerini sınırlandırır. Bunun yanı sıra hormon salgılamada yaşanan değişimler de kabızlığa neden olur. Son olarak, hamile kadınların çoğu hamilelik sırasında daha az aktif olur ve bu da kabızlık sorununu artırır.

Nasıl?
Doktorlar, hamilelik boyunca yeterli meyve, sebze ve günlük su alımının esas olduğuna inanmaktadırlar. Ayrıca doğru miktarda yapılan egzersiz bağırsak hareketlerinin artmasında önemli rol oynamaktadır. Şiddetli kabızlıkla karşı karşıya kalanlar ise, kendi düşüncelerine göre kabız ilacı almaktansa, doğru tedavi için doktora başvurmalıdırlar. Büyük tuvalete çıkarken dikkatli olmalı ve fazla güç kullanılmamalıdır. Bu erken doğum tehlikesini önlemek için alınması gereken bir tedbirdir.

Uygun giysiler giyiniz
Neden?
Hamileliğin 4. veya 5. ayında annelerin artık giysilerini değiştirmeleri gerekir. Hamilelik giysileri veya elbiseleri uygun seçimdir çünkü sıkı giysiler rahatsızlık verebilir ve hareketlerinizi kısıtlayabilir.

Nasıl?
Birçok hamile kadın fazla terler, dolayısıyla emici ve nefes alabilen kumaşlardan yapılan giysiler en iyi seçim olacaktır. Dış giysilerin değiştirilmesinin yanı sıra iç çamaşırlarınız da vücut şeklinize göre yenilenmelidir. Güvenliğinizin öncelikli olması bakımından, yüksek topuklu ayakkabı giymekten kaçının ve kısa topuklu veya düz ayakkabıları tercih edin. Bu aynı zamanda sırt ağrılarınızı önlemeye yardımcı olacaktır.

Hamilelik ve ebeveynlik hakkında kitaplar okuyunuz
Neden?
Anne olmak tabi ki kolay bir iş değildir, dolayısıyla anne adaylarının hamileliğin en başından itibaren çeşitli sorunlar hakkında endişe duyması doğaldır. İlk defa anne olacak birçok kadın, doğacak bebeğin gelmesinden korktuğu gibi, sağlıklı bir çocuğun nasıl büyütüleceği konusunda da yeterli bilgiye sahip değildir.

Nasıl?
Yapabileceğiniz en iyi şey, konuyla ilgili mümkün olabildiğince dergi ve kitap okumak ya da anne adaylarına yönelik hazırlık kurslarına katılmaktır. Bu tip bir ön hazırlık sizin annelik sınavını başarılı şekilde geçmenize yardımcı olacaktır. 

Düzenli olarak doğum öncesi kontrollerini yaptırınız
Neden?
Hamileliğin en basit fakat en önemli uygulaması, düzenli olarak doktora doğum öncesi kontrollere gitmektir. Bu kontroller ceninin büyümesini ve değişimini takip etmek ve aynı zamanda gerekli tedbirleri tespit etmek için çok faydalıdır. Düzenli kontroller ele alınması gerekebilecek herhangi bir anormalliğin veya problemin erken teşhisini de mümkün kılmaktadır.

Nasıl?
Hamilelik ve doğum hakkında herhangi bir tereddüt veya sorunuz varsa, bunu önceden yazın ve doktorla randevunuz esnasında sorun. Doğum öncesi kontrollerde sık sık yapılan B-ultrason incelemesi, ilk kez ebeveyn olacak kişiler için gelecek bebekle daha yakın bağ kurulabilmesi için iyi bir yöntemdir.

Muntazam bir uyku düzeni sürdürünüz ve geç yatmaktan sakınınız
Neden?
Geç yatmak doğal savunma sistemimize, fiziksel gücümüze ve cildimize ters etki yapar. Ceninin sağlıklı bir şekilde büyümesini sağlayacak sağlıklı bir bedene sahip olmak için, anne adaylarının muntazam bir uyku ve uyanıklık düzeni sürdürmeleri gereklidir.

Nasıl?
Yeterince uyuyun, geç saatlerde yatmayın ve dengeli, sağlıklı bir diyetiniz olsun. Bunlar özellikle hamilelik boyunca uyulması gereken faydalı günlük alışkanlıklardır. Daha da önemlisi, bu şekilde uykusuzluk, baş ağrısı ve başka sorunlar da önlenmiş olur.

Ceninin hareketlerine dikkat ediniz
Neden?
Anne adayları hamileliğin 18. - 20. haftalarında ceninin hareketlerini hissetmeye başlar. Hissedilen bu hareketler, çocuğunuzun sağlığını ve gelişimini takip edebilmeniz için faydalı göstergelerdir. 28. - 38. haftalar süresince ceninin hareketleri en belirgin hale gelir. Bu nedenle anneler 7. aydan itibaren bebeklerinin hareketlerine daha da dikkat etmelidir.

Nasıl?
Prensipte cenin hareketlerin normal aralığı saatte en az 3 kez, yani her 12 saatte 30 - 40 kezdir. Ceninin hareketlerinde ciddi oranda bir azalma veya uzun süreli hareketsizlik hissederseniz hemen tıbbi yardım isteyiniz.

Cilt bakımı
Neden?
Hamilelik boyunca, anne vücudunda oluşan çeşitli değişimler nedeniyle, ciltteki sebum salgılaması artar. Bu durum annenin yüz cildinin sivilce problemlerine yol açabilecek miktarda yağlanmasına sebep olabilir.

Nasıl?
Ciddi durumlarda cilt bakım ürünlerinizi değiştirebilir ve hatta bir cilt uzmanına başvurabilirsiniz.

Referanslar:

1 http://www.weightlossresources.co.uk/weight_loss/pregnancy/during.htm

Sitemizdeki deneyiminizi kişiselleştirmek ve iyileştirmek için çerez kullanıyoruz. Daha fazla bilgi için Gizlilik Politikamızı ziyaret edebilir veya Çerez Onay Çubuğumuzda kişisel tercihlerinizi yönetebilirsiniz. Sitemizde gezinmeye devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.