Ana içeriğe atla
Önemli bildirim!
Emzirme, bebeklerin sağlıklı büyümesi ve gelişimi için en iyi beslenme yöntemidir. Altı ay boyunca sadece emzirme, bebekleri beslemenin en ideal yoludur. Altı ayın ardından bebekler takviye gıda almaya başlamalı ancak iki yıl veya daha uzun süreyle anne sütü emmeye devam etmelidir. Annenin iyi beslenmesi, anne sütünün yeterli miktarda ve kalitede olmaya devam etmesine yardımcı olur. Gereksiz yere kısmen veya tamamen biberona ya da diğer takviye gıdalara ve içeceklere geçilmesi, emzirme üzerinde geri dönüşü olmayan olumsuz bir etkiye neden olabilir. Anne sütünün ikamelerini kullanmaya karar vermeden önce veya emzirmekte güçlük yaşıyorsanız doktorunuza danışın ve sosyal ve finansal sonuçları göz önünde bulundurun. Yanlış veya gereksiz kullanım sağlık tehdidine neden olabileceği için anne sütü ikameleri veya diğer takviye gıdalar ve içeceklerin kullanım, hazırlama ve saklama talimatlarını dikkatlice uygulayın.
VN_articles_thumb_healthyweight

Çocuğunuzun sağlıklı kiloda kalması

Birçok ebeveyn çocuklarının kötü yemek alışkanlıkları olmasından, yetersiz yemesinden veya gerektiği gibi yememesinden yana kaygı duymaktadır. Bir ile on yaş arası çocuk sahibi annelerin P'si, çocuklarının yetersiz beslendiğine veya kötü yemek alışkanlıklarının olduğuna inanırlar. Ancak bunun 'si gerçekten ziyade yanlış kanıdır.

Kötü yemek alışkanlıklarının belirtileri

Çocuğunuzun gerçekten kötü yemek alışkanlıkların olup olmadığını nasıl belirleyebilirsiniz? Aslında pek çok belirtisi vardır ama çocuğunuzda özellikle dikkat etmeniniz gereken 5 belirti şunlardır:

Çocuğunuzun öğünleri bitirmesinin 30 dakikadan fazla sürmesi

Çocuğunuzun kilosunun, boyu ve yaşına göre az olması

Çocuğunuzun öğünlerden kaçması, ağzını kapatması, bazen kusuyor gibi yapması ve genel olarak öğünlerde mızmızlık yapması

Çocuğunuzun seçicilik yapması ve sadece alıştığı yemekleri yemesi

Çocuğunuzun yaşıtlarına kıyasla daha az yemek yemesi

Kötü yemek alışkanlıklarının nedenleri

Çocuğunuzun, öğün zamanlarından özellikle önce çok seviyorken aniden kaçınmaya başlaması şaşırtıcı olabilir, ancak yemek yeme alışkanlıklarının kötüye gitmesinin pek çok sebebi olabilir. Bu durum genellikle üç temel nedenden kaynaklanır– bunlar, besinler, çocuğun kendisi veya bakıcılarının alışkanlıkları olarak adlandırılır.

1. Verilen gıda çocuğunuzun damak tadına göre değilse veya onun gelişim safhasına uygun değilse besinler, çocuğunuzun kötü yemek alışkanlıklarının bir nedeni olabilir.

Besinler

Verilen gıda çocuğunuzun damak tadına göre değilse
veya onun gelişim safhasına uygun değilse
çocuğunuzun kötü yemek alışkanlıklarının bir nedeni olabilir

2.Çocuğun kendisi kötü yemek alışkanlıklarının bir nedeni olabilir, bunun için çocuğunuzun aşağıdaki belirtileri sergileyip sergilemediğine dikkat ediniz:

Çocuğun kendisinde

Ağzında rahatsızlıklar olması

Belirli koku veya tatlara karşı çok hassasiyeti göstermesi

İştahı az olması ve yemek yemeyi reddetmesi veya normal yediği miktarlardan çok daha az yemesi

Başka bir fiziksel veya işlevsel sağlık durumu olması

3.Bakıcılar da çocuğunuzun kötü yemek alışkanlıklarına katkıda bulunabilir. Bu yüzden aşağıdaki belirtileri gördüğünüzde dikkatli olmalısınız:

Bakıcılar

Bakıcı çocuğu yemek yemesi için beslenmeye uygun olmayan bir ortamda oturtur (örneğin televizyon veya oyuncaklar gibi dikkat dağıtıcı unsurların olduğu yerlerde)

Bakıcının beslenmeye yaklaşımı ya aşırı kontrolcü ya da aşırı ihmalcidir (her ikisinin de fazlası kötüdür)

Bakıcının beslenme anlayışı kıt olup çocuğunuzun gelişimine uygun olmayan gıdalar veriyor olabilir.

Kötü yemek alışkanlıklarının çözümleri

Çocuğunuzun kötü yemek alışkanlıklarının nedenine bağlı olarak, bunların düzelmesini sağlayacak çeşitli çözümler bulunmaktadır. Nedeni ne olursa olsun, amaç bu alışkanlıkları kırıp, yerine çocuğunuzun büyümesi ve gelişmesi için onu sağlıklı yemek yemeye teşvik edecek doğru yemek alışkanlıkları oluşturmak olacaktır.

Bazı çocuklar normalden daha az gıda alırlar ancak bu miktar onların beslenme gereksinimlerini karşılar.

Ebeveynlerin yanlış kanıları

Çocukların büyümesi ve beslenmesi konularında tavsiye almak üzere bir çocuk doktoruna gidiniz.

Anneler sunulan 9 öneriyi hayata geçiriniz

Çocuğunuz oynamayı ve aktif olmayı sevdiği halde gıdayla o kadar ilgilenmiyor.

Aktif çocuklar bazen yemek yemeyi unuturlar

Bunun nedeninin otizm veya dikkat eksikliği hiperaktive bozukluğu olmadığından emin olmak için doktora gidiniz.

Annelere sunulan 9 öneriyi hayata geçiriniz

Çocuğunuzun büyümesine destek olmak üzere kalorisi yüksek besinleri (1Kcal/1ml) veriniz.

Rahatsızlıklar ve hastalıklar, özellikle şeker hastalığı, iştahı azaltabilir.

Hastalıklar

Çocuğunuzu zamanında tedavi ettiriniz

Doktorunuzun yönlendirdiği şekilde çocuğunuza besin takviyesi sağlayınız

Çocuğunuz kokusu veya şekli nedeniyle bazı gıdaları reddedebilir

Yemek seçme

Çeşitli gıdalara alıştırmak için çocuğunuza yiyecek resimleri gösteriniz

Yemek hazırlığına çocuğunuzun dahil olmasına izin veriniz

Annelere sunulan 9 öneriyi hayata geçiriniz

Çocuğunuz bazı gıdaları tüketmek istemezse besin takviyesi yapmayı düşününüz

Anneler için 9 öneri

Üstesinden gelinmezse, yemek alışkanlıkları yetişkinlik dönemine kadar sürüp gidebilir, dolayısıyla çocuğunuzun kötü yemek alışkanlıklarının düzelmesine yönelik çözümler bulmak çok önemlidir. İşte çocuklarının yemek alışkanlıklarını düzeltmek için annelerin hayata geçirebileceği dokuz öneri:

Çocuğunuzun, dikkat dağıtıcı şeyler (örneğin oyuncak veya televizyon) olmaksızın yemeğe yoğunlaşmasını sağlayınız

Çocuğunuza yaşına uygun yiyecek sununuz

Çocuğunuz güzel yediğinde onu destekleyiniz

Öğün sürelerini 30 dakikayla sınırlandırınız

Çocuğunuzu yemeye zorlamayınız veya yılgınlığınızı açıkça göstermemeye çalışınız

Gıdaları sabırla sununuz, sevilenlerden önce tercih edilmeyenleri veriniz

Çocuğunuz güzel yediğinde onu destekleyiniz

Ebeveynler çocuklarına iyi birer rol modeli olmalıdır

Çocuğunuzun iştahını arttırmak için aralarında en az üç saat olan iki öğün arasında tüketilen atıştırmalıklardan kaçınınız.

Zorlayarak beslemenin sonuçları

Beslemenin veya kötü yemek alışkanlıklarınin üstesinden gelmeye çalışırken yaşanabilecek zorluklar konusunda dikkatli olunmalıdır çünkü bu hem bakıcıda hem de çocukta hafiften ciddi derecelere kadar stres yaratabilir, ayrıca anne ile çocuk arasında gergin bir ilişkiye neden olabilir. Daha ciddi sonuçlar arasında, çocuğunuzun yavaş kilo alması ve zayıf düşmüş bağışıklık sistemi gibi fiziksel etkiler ve aynı zamanda depresyona veya başka rahatsızlıklara yol açabilecek, beslenme esnasında yılgınlık ve kaygı durumları gibi psikolojik etkiler bulunmaktadır. Çocuğu yemeye zorlamak yerine çocuğun yemek alışkanlıklarını düzeltmeye teşvik eden çözümleri benimsemeye odaklanılmalıdır.

Hafif

Anne ile çocuk arasında stresli bir ilişki yaratır

Ciddi

Fiziksel etkiler
Yavaş kilo artışı, besin eksikliği ve düşük bağışıklık

Psikolojik etkiler
Besleme esnasında hafif depresyona veya rahatsızlığa neden olabilecek yılgınlık ve kaygı